GryNarracyjne.pl – gry oparte na narracji

Klasyczne gry RPG, współczesne gry fabularne, story games, gry indie, stara szkoła, systemy autorskie i inne wynalazki

CHWTG!: Utopia

Nadesłany w ramach akcji ChWTG! projekt narracyjnej mechaniki wykorzystującej pule różnorodnych kości, skupiającej się na tworzeniu opowieści i kontrolowaniu jej przebiegu w pretekstowych, dookreślanych w czasie gry settingach. Gorąco zachęcam do komentowania.

Nazwa: Utopia

Link: Nie ma linku do strony projektu. W sprawie pytań można mnie łapać przez PW na polter.pl.

Opis:
Istotą mechaniki Utopia jest prostota. System pozwala na łatwe improwizowanie i wprowadzanie do opowieści nowych elementów bez żmudnych przygotowań. Daje grającym dużo możliwości, zachęca do uruchomienia wyobraźni i stymuluje kreatywność. Zachęca graczy do wpływania na kierunek historii i własną inicjatywę. Prowadzącemu pozwala elastycznie reagować na poczynania graczy i rozwijać opowieść pod wpływem chwilowej inspiracji.

Mechanika Utopia pozwala na płynne i sprawne rozstrzyganie konfliktów i przeplata się z warstwą narracji. Tak by z fabuły wychodziły konkretne możliwości mechaniczne a rozstrzygnięcia mechaniczne inspirowały do rozwijania opowieści. Chociaż celem jest wspieranie tworzenia barwnych historii to mechanika jest nadrzędna, czyli ostatecznie rozstrzyga los. Nie jest to bardziej zagmatwana forma storytellingu, chociaż celem jest wspieranie przygód opartych bardziej na fabule.

System był początkowo pisany z myślą o emerytach rpgowych, którzy nie mają czasu na naukę nowych złożonych mechanik jak również mają mało czasu na samo granie. Tym, którzy przedkładają sprawnie poprowadzoną fabułę nad dokładne i taktyczne rozstrzyganie np. walk. Dobry jest zatem dla wszystkich graczy którzy chcą opowiedzieć ciekawą historię na pewnym poziomie abstrakcji i dystansu (bez pseudo-realizmu). Prostota może być również zaletą dla początkujących, stawiających pierwsze kroki w graniu.

System dzieli się na kilka modułów:

1. Definicja postaci (czy innych obiektów jak oddział, zamek, organizacja) – kilka bardzo ogólnych i abstrakcyjnych atrybutów definiowanych przez ilość i typ kości (zwykły człek: 3k6).

2. Rozstrzyganie – jeden mechanizm stosowany do wszystkich elementów systemu. Małe pule kości (ok. 3-5szt), porównywanie zdobytych sukcesów, zachęcenie do wspólnego/drużynowego działania i wzajemnej pomocy. Walka bez HPków, bez współczynników broni, rozstrzygana jednym rzutem.

3. Konsekwencje – ograniczenia wynikających z niepowodzeń, czyli np. fizycznych obrażeń, ale też innych chwilowych lub stałych słabości jak infamia, kompromitacja, strach itp.

4. Rozwijanie postaci – brak PDków, rozwój używanych atrybutów w czasie testów dzięki porażkom lub brawurowym działaniom.

5. Monety losu – zasób do wspomagania testów, kontroli opowieści, równocześnie waluta wzajemnego karmienia zwrotnego miedzy graczami.

Setting nie jest ustalony a założeniem jest by był on lekko zdefiniowany i pretekstowy. Ideą jest odkrywanie i tworzenie świata podczas opowieści. Swój szkic swojego świata przedstawiłem w notce.

Końcowy efekt będzie zaprezentowany, jako darmowy PDF w języku polskim.

Pierwsza wersja systemu przeszła testy bojowe w kampanii a obecnie jest tworzona wersja 2.0 z uwzględnieniem poprawek od graczy. Na razie nie ma presji na przyspieszenie prac, więc gotowy system będzie, kiedy będzie. Może to być równie dobrze kwartał, pół roku albo rok. Bardzo się staram by system był zrozumiały i klarownie wyjaśniony, dlatego mimo małej objętości jest wciąż przepisywany by był jak najprostszy. Im mniej i krócej tym lepiej. Moim marzeniem byłoby zastosowanie infografiki ale to może w wersji 3.0

Język: polski
Format wydania: darmowy PDF
Termin wydania: gotowy system będzie, kiedy będzie
Autor: bohomaz

Z tagami: , ,

3 komentarze

  1. Abstrakcyjna narracyjna mechanika wspierająca tworzenie opowieści to hasło z miejsca przykuwające moją uwagę. Widać przy tym, że autor wie czego chce. Oczywiście można by pomarudzić, że tego typu rozwiązania już istnieją, ale uważam, że w tej dziedzinie każdy z pomysłów może być na tyle różny, że ciężko mówić o ich dublowaniu się, a tym bardziej przesycie. Prezentowane w założeniach Utopii podejście jest mi bliskie i przyznam, że jestem bardzo ciekawy, jak rzecz sprawdza się w praniu.

    Czy projekt ma szansę powodzenia? Moim zdaniem tak. Jeżeli zostanie udostępniony w ciekawej formie i w jakiś sposób „podpromowany”. O ile oczywiście Utopia faktycznie będzie zgrabnie, prosto i we względnie oryginalny sposób realizować swoje założenia.

  2. Dzięki za inicjatywę i komentarz!

    Mały updejt z mojej strony bo ChWTG zmotywował mnie (dzięki jeszcze raz sil) do zaorania kawałka sieci pod własną twórczość w formie bloga: bohomaze.blogspot.com. Wśród innych standardowych notek o samej Utopi jest na razie tylko powyższy opis oraz linkowany koncept świata. Ale z czasem będzie więcej :)

    Także ewentualny kontakt możliwy jest na: bohomaz na gmailu

Zostaw odpowiedź