GryNarracyjne.pl – gry oparte na narracji

Klasyczne gry RPG, współczesne gry fabularne, story games, gry indie, stara szkoła, systemy autorskie i inne wynalazki

Szpieg – narracyjna miniaturka

Dziś coś z zupełnie innej beczki, fabryka chodzi na zwolnionych obrotach, a ja przeglądam sobie gierki tegorocznego gamechefa. I z tej to okazji poniższe tłumaczonko sympatycznej miniaturki Spy (working title), której autorem jest ThyBoyd.

Sądzę, że dobrze sprawdziła by się także w formie PBFa. [Jakby co, to wszystkie wtręty w kwadratowych nawiasach pochodzą odemnie].

Jeden gracz kontroluje Szpiega. Opowiada o działaniach Szpiega i większości świata wokół. Pozostali Gracze dodają elementy do scen w specjalny sposób.

Przebieg gry:

Odprawa: Każdy z Graczy dostaje taką samą ilość zdań [w oryginale – „lines”], które Generał wypowiada podczas odprawy. Każde zdanie to Plot Point, albo Scena Akcji. Dobierzcie tyle ile wam pasuje, celując w 3-6 scen.

[Autor nie wyjaśnia, co z owymi Plot Pointami robić, więc proponuję je po prostu zignorować]

Gadżety: Każdy z Graczy dostaje jedno zdanie, opisujące jeden z gadżetów, który Wynalazca prezentuje Szpigowi, a który będzie musiał być użyty w nadchodzącej misji. Z tym, że nie muszą to być koniecznie jedynie gadżety dla Szpiega.

Sceny akcji: Szpieg prowadzi narrację każdej ze scen w oparciu o odprawę. W danej scenie każdy z Graczy otrzymuje punkt Komplikację. Szpieg ma domyślną kontrolę narracyjną nad otoczeniem. Pozostali Gracze mogą dodawać nowe elementy i opisy, ale jeżeli ich wkład zostanie uznany przez innych za komplikację, tracą swój punkt Komplikacji.

[Tu chyba warto by było założyć, że scena kończy się, gdy Szpieg wybrnie z ostatniej Komplikacji, a jednocześnie trochę ograniczać się z niekomplikacyjnym wpływem innych Graczy, aby sceny zbytnio się nie przeciągały]

Gra toczy się dalej poprzez wszystkie Sceny Akcji według Odprawy. Aż do Konfrontacji z Łotrem.

Konfrontacja z Łotrem: Każdy z Graczy otrzymuje jedno zdanie, które Łotr wypowiada odsłaniając kolejne szczegóły swojego Złowieszczego Planu lub Pokrętnej Motywacji, np. w odpowiedzi na zawodzenie Szpiega „Ale dlaczego?!”.

Finałowa Walka: Rozgrywana jest na przemiennie pomiędzy Szpiegiem a Graczem w określonej kolejności. Szpieg opisuje atak, pierwszy Gracz opisuje odpowiedź/reakcję Łotra. Wymiana trwa dopóki wszyscy gracze nie wezmą w niej udziału. Na koniec Szpieg wykańcza Łotra.

Kampania vs jednostrzał: Gra jest przeznaczona do rozgrywania krótkich misji. Po jej zakończeniu Szpiegiem może zostać inny gracz i kontynuować nową misję zachowując ciągłość, albo też rozegrać zupełnie nowy jednostrzał. W kampaniach Łotr może albo uciec w Finałowej Walce, albo też Szpieg może odkryć, że Łotr którego pokonał był ledwie pomagierem Większego Złego.

Z tagami: , , ,

Zostaw odpowiedź