107 prac zostało zgłoszonych na One Page Dungeon Contest 2012, doroczny konkurs na jednostronnicowy, szeroko pojmowany „loch”. Z wszystkimi pracami możecie zapoznać się na stronie konkursu, skąd można też pobrać ich 80megową paczkę.
Jak co roku, nadesłane prace przygotowane zostały z myślą o przygodach w różnych „klimatach”, chociaż dominuje mniej lub bardziej klasyczne fantasy. Dodajmy, że zgodnie z założeniami konkursu, wszystkie prace są „bezsystemowe”, z jednej strony wymagające adaptacji do danej gry, z drugiej, względnie uniwersalne.
Mimo, że idea konkursu wywodzi się z Renesansu Starej Szkoły, nadesłane prace pokazują, że hało „jednostronnicowego lochu” można interpretować na prawdę szeroko. Wśród prac znalazły się więc zarówno klasyczne „stroszkolne” lochy (ale i fragmenty „dziczy”), mapy do rozgrywania potyczek, ale i np. warhammerowa mapa relacji (A Rough Night at the Dog & Bastard) czy inne scenariusze (np. „sensacyjna” Operation Eagle Eye). Niektóre zgłoszenia to wręcz jednostronnicowe gry narracyjne, jak np. The Plague Years lub The Diagnosis. Moją uwagę zwróciło też Momentum engine do rozgrywania ucieczek i pościgów lub też (po dorobieniu sobie drugiej kartki) samodzielna minigra.
Różny jest przy tym poziom i styl graficzny poszczególnych zgłoszeń: na konkurs nadesłano zgłoszenia zarówno czysto użytkowe wykorzystujące szablon jednostronicowego lochu, jak i prawdziwe perełki pod względem grafiki i składu.
Zbiór zgłoszeń na 1PCDC 2012 to po prostu wielka bomboniera erpegowych różności, w której warto samemu poprzebierać niekoniecznie zdając się na smak sędziów konkursu.