Pierwsze informacje o nowej polskiej grze darkfantasy Charakternik: Magią i Mieczem pojawiły się niespełna miesiąc temu, a już ogłoszono jej premierę na 4 czerwca. Na moje pytania odnośnie gry odpowiada jej autor i wydawca, Paweł „Cronos” Branecki.

Zdążycie do 4 czerwca?
Bez szans. Szykuje się niestety mała obsuwa a premiera podręcznika przełożona jest na 11 czerwiec, za co przepraszam. Podręcznik jest złożony i w druku, na szczęście.
Dostawa podręczników w przyszłym tygodniu. Grę wydaję sam jako autor i wydawca w jednej osobie. Dystrybucję zdaję w ręce sklepu Rebel – Centrum Gier. Tam kupisz Charakternika obojętnie czy prowadzisz sklep branżowy czy nie. Jestem na etacie, ale myślę, że współpraca z Rebelem obejdzie się bez zgrzytów. Jakoś powiąże wydawanie gry z pracą kasjera a ta obsuwa będzie pierwsza i ostatnia.
Nie obawiasz się, że cena odstraszy potencjalnych zainteresowanych?
Nie obawiam się. Cena podręcznika wynika zakresu materiału przerobionego na jego kartach. To podręcznik gracza, Pana Losu (Mistrz gry), bestiariusz (w tym sojusznicy i antagoniści), setting plus system projektowania przygód w jednym. Wielka piątka razy 30 złotych, plus dycha za twardą oprawę, papier kredowy. W sumie podręcznik ma ponad 1,4 miliona znaków. Bity tekst czcionką 8-ką, same konkrety. Reguły, zasady, przykłady. Dużo treści i materiału do przerobienia na niejedną kampanię.
Dodam, że demo dodatku do Charakternika „Sekrety Gan Eden” to księga ponad 100 przygód a wszystkie stworzyłem wykorzystując system projektowania przygód z podręcznika podstawowego. Demo można ściągnąć ze strony evil-one.pl.
Podsumowując, gra ma olbrzymi potencjał.
Przewidujesz wersję PDF?
Nie. Wydanie tradycyjne. To wszystko. W formie PDF można sobie ściągnąć wspomniane wyżej Sekrety Gan Eden. Jest bez redakcji i korekty, ale już można wykorzystać zaprojektowane przeze mnie gotowe przygody.
Kiedy i gdzie (na charakternik.evil-one.pl?) możemy spodziewać się więcej informacji na temat gry?
Wspomniana stronka dopiero powstaje. Informacje o grze będą pojawiać się sukcesywnie na evil-one.pl.
Jak bardzo „indie”/eksperymentalna jest mechanika gry. Co jest dla niej kluczowe, w jaki sposób wspiera temat gry?
Sama mechanika Fantasy Joker to tylko sprawny system rozliczeń a System Joker to sposób rozgrywki i projektowania przygód w jednym. Tematem gry jest kariera bohatera drużyny jako poszukiwacza przygód w świecie Charakternika zwanego Gan Eden. Natomiast System Joker jest nieodłączną częścią settingu. Opis świata zawarty jest w większej części w Szablonie Świata – jednej z zasad Systemu Joker. Ten patent to serce Charakternika. Z tego wynika inność gry.
Co jest szczególnego w settingu?
Gan Eden, świat Charakternika, jest nękany przez zazdrosnego Szejtana. Niegodziwego brata Twórcy, który stworzył Gan Eden. Zawistny Szejtan i jego wyznawcy to źródło Zła, z jakim to w pierwszej kolejności walczą bohaterowie drużyny. Dwa, skoncentrowałem się na pokazaniu obrazu feudalnego społeczeństwa ludu Gan Eden z jakiego wywodzą się bohaterowie drużyny. Mogą oni piąć się po drabinie feudalnej i zostać zbrojnymi wasalami cesarza lub pozostać wolnymi ludźmi zbrojnym. To kwestia wyboru.
Przygody mogą się toczyć w miastach lub w ich włościach, albo i po za granicami cesarstwa. Skoncentrowałem się na charakterystyce lokacji jakie odwiedzić mogą bohaterowie drużyny. Na koniec zdradzę, że miast jest pięćdziesiąt cztery, w tym jedno nawiedzone. Tyle z ciekawostek.
Dla kogo jest tak gra, czemu właściwie miałbym w nią grać, co może zaoferować nowego, ciekawego?
Gra oferuje ogromny zestaw narzędzi do projektowania przygód. Dzięki Systemowi Joker nie tylko można stworzyć bohaterów graczy lub przygody. System Joker daje Panu Losu warunki do kreacji własnego Gan Eden dzięki Szablonowi Świata oraz swobodnemu kierowaniu losem bohaterów prowadzanych przez resztę graczy tworząc niepowtarzalny zapis ich historii w świecie Gan Eden.
O co jeszcze nie zapytałem, a powinienem? 🙂
Została już tylko kwestia gry Zły: Władza, Moc, Nieśmiertelność III edycja (informacje o poprzednich edycjach również znajdziecie na stronie evil-one.pl – dop. sil). To ogromny projekt. Na razie bez szans na wydanie z powodu kosztów wydania. Jedno jest pewne. Będę działał przy nim z Tomkiem „Magnesem” Kucza i Marcinem „Kroghulem” Góreckim. Oboje pomagali mi we wcześniejszych edycjach Złego i mają talenty, które sobie cenię, niezbędne do uszlachetnienia materiału pierwotnego gry jaki spisałem przez lata. Charakternik ma zarobić na Złego. Ja zaś utrzymuje się natomiast z etatu kasjera. Czas pokaże jaka będzie sprzedaż Charakternika. Ile tak naprawdę jest wart ten sposób rozgrywki? Czy zdobędzie aprobatę RPG-owców i zaistnieje na rynku? Wiem, że fani gier RPG przejrzą grę, zagrają i wyrobią sobie o niej zdanie.
Podsumowując, jest sto razy lepiej niż przed laty jak pisałem Złego. Były ciągle tylko zajawki Systemu Joker i Złego. Mijały lata. Teraz lada dzień wydam Charakternika: Magią i Miecz a nie tylko zbieram kasę na Złego. To samo co sprzed lat, tyle, że z jedną grą w sprzedaży. Znaczy jest lepiej, wręcz super.
Na tym kończę, pozdrawiam i dziękuję
Paweł „Cronos” Branecki