W serwisie Kickstarter dobiega końca akcja sfinansowania wydania gry Dungeon World. Zaryzykuję, że to najgorętsza premiera sezonu wśród mniej klasycznych gier narracyjnych.
Sam Dungeon World, to gra oparta na innowacyjnym systemie Apocalypse World. Z tym, że zamiast postapokalipsy, mamy klasyczne do bólu lochy, zamiast archetypów bohaterów świata po zagładzie, ikoniczne rasy i klasy fantasy. Założeniem Dungeon World jest bowiem ubranie w nowoczesną mechanikę AW wszystkiego co najlepsze w najbardziej klasycznej grze RPG. Kompatybilnie z każdą edycją :). Jak to wygląda w praktyce, możecie przeczytać po polsku na blogu Ifryta, gdzie znajdziecie raporty z sesji DW, a także przeróbkę na DW jednego z klasycznych modułów D&D.
Kickstarterowy projekt Dungeon World okazał się wielkim sukcesem, zebrane do tej pory fundusze to już prawie 1600% zakładanej kwoty (w tym momencie 63.706$) przy wsparciu ponad 1800 backerów. Początkowe 4 tysiące dolarów wpłacono w ciągu 20 minut od startu projektu. Jak to ktoś podsumował – zanim zdążył do końca obejrzeć promocyjny filmik. Ale autorzy bynajmniej nie spoczęli na laurach. Przez kolejne dni z zainteresowaniem śledziłem swoisty dungeon crawl, gdzie w poszczególnych komnatach lochu czekały nowe atrakcje, a kwotowe wyzwania jedna po drugiej zaliczane były przez wpłacających. Dodatkowe moduły, przygody, duży dodatek poświęcony wojnie… Wedle mapy została ostatnia komnata, a do końca – 3 dni.
Dungeon World to jednocześnie pierwszy kickstarterowy projekt, który zdecydowałem się wesprzeć. Na grę od dawna ostrzyłem sobie zęby, a dodatkowo skusiła mnie ilość dodatkowych, w tym „ekskluzywnych” materiałów, ujęła forma prowadzenia projektu, luz, a z drugiej strony profesjonalizm. Szykuje się pierwszy unboxing 🙂
W ogóle sama idea finansowania projektu w ten sposób, szykowania wydania, „odblokowywania” kolejnych dobroci jest bardzo interesująca. Coś jak rozbudowany system przedpłat w przyjaznej „społecznościowej” atmosferze. Przy takim zainteresowaniu odpada przy tym – zależności od podejścia na dobre lub na złe – wstępna crowdfundingowa niepewność, czy projekt w ogóle zostanie sfinansowany czy też nie.
Dungeon World jest udostępniony na licencji CC, co pozwala wszystkim tworzyć nie tylko dodatki, ale i własne wersje gry opierające się na „wolnym” rdzeniu. Tu chciałbym zachęcić Was do zerknięcia na crowdfundingowy projekt francuskiej wersji i zupełnie inne podejście wydawców. Miast czarnobiałej książeczki – wypasiony box z kolorowymi kartami, wydanie na oko „planszówkowe”, a przynajmniej w duchu III edycji Warhammera. Zarazem przykład jak płynne są granice pomiędzy tego rodzaju grami i jak forma wydania może pomóc w zainteresowaniu w sumie tę samą treścią różnych osób.