Ukazała się publikacja z pracami tegorocznego 200 Word RPG Challenge. To prawie czterysta stron szeroko pojmowanych minigier i suplementów.
Na początek warto wspomnieć o zwycięskich pracach w kategorii gier.
Pierwsza z nich – ‚Deconstruction’ – to dosyć abstrakcyjna zabawa słowami. Oto każdy z graczy tworzy jedno z wylosowanych płytek scrabble, a następnie opisuje cywilizację, która mogła je wymyśleć. Inni gracze, ich cywilizacje, przekręcają słowo, nadają mu inne znaczenie, co wpływa na cywilizację ‚macierzystą’, zanim ta upadnie przez obce słowo. Pomysł dosyć abstrakcyjny i wymagający sporo dobrej woli uczestników.
Gra druga – ‚Stardust’ – to typowy przedstawiciel podgatunku, który można by określić mianem ‚rytuałów’. Gra-niegra skupiająca się na odpowiednim klimacie, chwili wejrzenia w siebie, otwarcia na innych. Nie przeczę, rzecz jest nastrojowa.
I trzeci ze zwycięzców – ‚Time Travel Thaw’ – to kolejna wariacja nanogry o superbohaterach z wykorzystaniem jednego oryginalnego myku. A mianowicie stopniowego fizycznego niszczenia karty – ręcznika – drużyny.
Wśród suplementów nagrodzono natomiast pomysł rzucania strzałkami zamiast kostkami, pomocnik kreowania postaci i spajania drużyny, oraz opis magicznej lokacji.
Oprócz listy zwycięzców, w publikacji zamieszczono również krótkie rekomendacje jurorów konkursu wskazujących pozycje warte ich zdaniem uwagi. Polecam jednak przejrzenie tego tak obszernego jak różnorodnego zbioru na własną rękę.
Ja np. zwróciłem uwagę na grę Towpaths, której autorem jest Jordan Saxby. Tytuł oznacza drogę, ścieżkę wzdłuż rzeki czy kanału, po której poruszały się ciągnące barki konie. Po polsku niezbyt elegancko tłumaczy się ją jako ścieżkę holowniczą. Proponuję więc „Nabrzeża”.
Kanały wyznaczają nieznane ścieżki pomiędzy znanymi miejscami.
Wybieracie się na wycieczkę łodzią kanałami.
Wszystko czego potrzebujecie to kartka papieru (mapa) oraz długopis (wspomnienia).
Możecie być kimkolwiek chcecie.
1. Narysujcie małe kółko nadając mu dowolny numer. To jest wasza startowa śluza. Ustalcie co się tam znajduje, dodając opis nad kółkiem – „54, zielona figura”.
2. Narysujcie kolejne kółko – czekający na was punt docelowy. Ustalcie, dokąd się wybieracie – „Karczma Wędrowców”
3. Jedno z was jest sternikiem. Narysujcie gdzieś na mapie kolejną śluzę i nadajcie jej kolejny numer. Poprowadźcie łączącą linię.
4. Sternik – opisuj co widzisz płynąc kanałem. Pasażerowie – możecie wchodzić w interakcje lub komentować cokolwiek uznacie za interesujące. W takim przypadku zróbcie adnotację wzdłuż kanału – „Korzenie drapacza chmur”.
5. Sternik – masz dowolność w zapisaniu co czeka przy kolejnej śluzie.
6. Przy każdej śluzie zmieńcie sternika – podróż trwa.
7. Gra kończy się, gdy podróż dobiegnie końca (nadajcie numer ostatniej śluzie) – wspólnie zastanówcie się nad odbytą podróżą
Gdy skończycie – dlaczegóż by nie odbyć innej podróży na tej samej mapie?