Dziś coś z zupełnie innej beczki, fabryka chodzi na zwolnionych obrotach, a ja przeglądam sobie gierki tegorocznego gamechefa. I z tej to okazji poniższe tłumaczonko sympatycznej miniaturki Spy (working title), której autorem jest ThyBoyd.
Sądzę, że dobrze sprawdziła by się także w formie PBFa. [Jakby co, to wszystkie wtręty w kwadratowych nawiasach pochodzą odemnie].
Jeden gracz kontroluje Szpiega. Opowiada o działaniach Szpiega i większości świata wokół. Pozostali Gracze dodają elementy do scen w specjalny sposób.
Przebieg gry:
Odprawa: Każdy z Graczy dostaje taką samą ilość zdań [w oryginale – „lines”], które Generał wypowiada podczas odprawy. Każde zdanie to Plot Point, albo Scena Akcji. Dobierzcie tyle ile wam pasuje, celując w 3-6 scen.
[Autor nie wyjaśnia, co z owymi Plot Pointami robić, więc proponuję je po prostu zignorować]
Gadżety: Każdy z Graczy dostaje jedno zdanie, opisujące jeden z gadżetów, który Wynalazca prezentuje Szpigowi, a który będzie musiał być użyty w nadchodzącej misji. Z tym, że nie muszą to być koniecznie jedynie gadżety dla Szpiega.
Sceny akcji: Szpieg prowadzi narrację każdej ze scen w oparciu o odprawę. W danej scenie każdy z Graczy otrzymuje punkt Komplikację. Szpieg ma domyślną kontrolę narracyjną nad otoczeniem. Pozostali Gracze mogą dodawać nowe elementy i opisy, ale jeżeli ich wkład zostanie uznany przez innych za komplikację, tracą swój punkt Komplikacji.
[Tu chyba warto by było założyć, że scena kończy się, gdy Szpieg wybrnie z ostatniej Komplikacji, a jednocześnie trochę ograniczać się z niekomplikacyjnym wpływem innych Graczy, aby sceny zbytnio się nie przeciągały]
Gra toczy się dalej poprzez wszystkie Sceny Akcji według Odprawy. Aż do Konfrontacji z Łotrem.
Konfrontacja z Łotrem: Każdy z Graczy otrzymuje jedno zdanie, które Łotr wypowiada odsłaniając kolejne szczegóły swojego Złowieszczego Planu lub Pokrętnej Motywacji, np. w odpowiedzi na zawodzenie Szpiega „Ale dlaczego?!”.
Finałowa Walka: Rozgrywana jest na przemiennie pomiędzy Szpiegiem a Graczem w określonej kolejności. Szpieg opisuje atak, pierwszy Gracz opisuje odpowiedź/reakcję Łotra. Wymiana trwa dopóki wszyscy gracze nie wezmą w niej udziału. Na koniec Szpieg wykańcza Łotra.
Kampania vs jednostrzał: Gra jest przeznaczona do rozgrywania krótkich misji. Po jej zakończeniu Szpiegiem może zostać inny gracz i kontynuować nową misję zachowując ciągłość, albo też rozegrać zupełnie nowy jednostrzał. W kampaniach Łotr może albo uciec w Finałowej Walce, albo też Szpieg może odkryć, że Łotr którego pokonał był ledwie pomagierem Większego Złego.