Co powiecie na grę narracyjną dla jednego gracza? Więcej na temat takich wynalazków postaram się napisać jak zwykle kiedyś, dziś natomiast, w ramach reaktywacji GN proponuję Wam konkret – mały projekcik takiej właśniegry-zabawy. Oto This City Needs You – pierwsza rdzennie polska gra super-re/de-bohaterska 😛

This city needs me!

Bruce Wayne, Dark Knight Rises

Wstęp

Do gry potrzebna będzie kartka papieru, coś do pisania, jedna zwykła sześcienna kostka do gry oraz oczywiście niniejsza instrukcja. Myślę przy tym, że zasady są na tyle proste, że wystarczy jej jedno, może dwukrotne przeczytanie. Cała reszta, a przede wszystkim ubranie podanej tu „mechaniki” w fabułę, zależy od Ciebie.

Miasto

Gra rozpoczyna się od stworzenia miasta. Wymyśl sobie i zapisz na kartce wybraną ilość (sugeruję 36)Kluczy – słów-kluczy określających: miejsca, grupy ludzi, pojedyncze postaci. To te elementy tworzyć będą miasto. Poświęć tyle czasu ile chcesz, aby dopowiedzieć sobie, co kryje się pod poszczególnymi Kluczami.

Początek

Miasto potrzebuje superbohatera, potrzebuje Ciebie. Pomyśl z jakiego powodu chcesz stać się jego obrońcą. Jeżeli przyczynkiem do tego jest np. śmierć kogoś bliskiego, krwawy zamach itp. skreśl odpowiedni Klucz, jeżeli dostrzegasz pleniące się w mieście zło, podejrzane machlojki burmistrza, bezkarność bandytów, rosnącą w siłę sektę – oznacz wybrany Klucz znakiem zapytania. Jeżeli w mieście nie dzieje się nic złego, lecz Ty nadal chcesz być jego super obrońcą, po prostu przejdź do następnego punktu.

Quest

Aby móc bronić miasta, musisz być do tego gotowy. Quest to etap, w którym dosłownie lub metaforycznie opuszczasz miasto, aby np. lepiej nauczyć się kontrolować moc, którą jesteś obdarzony, zbudować efektowniejszy gadżet, czy odnaleźć zagubiony sens dalszej walki. Na tym etapie zdobywasz jedną kostkę – zaznacz ją sobie kartce. Jednocześnie pozostawione bez opieki miasto żyje własnym życiem. Rzuć kostką. Wynik określa ilość Kluczy, które musisz skreślić (śmierć, zniszczenie itd.), lub oznaczyć (zataczające coraz szersze kręgi zło). Jeżeli chcesz, możesz wybrać dłuższy, bardziej skomplikowany Quest – w ten sposób zdobywając większą ilość kostek, ale i na dłużej pozostawiając miasto bez opieki z idącymi za tym konsekwencjami.

Konfrontacja

Gdy uznasz, że nadszedł czas, możesz przystąpić do Konfrontacji. W tym celu wykonaj rzut za każdą kostkę zdobytą podczas Questów. Możesz wykorzystać dowolną ilość kostek z tych, które masz do dyspozycji, jednak każdą z kostek można wykorzystać tylko raz. Wynik rzutu (lub suma wyników) określa ilość Kluczy, które musisz przekreślić (śmierć, zniszczenia w wyniku Twoich działań), lub oznaczyć (rozprzestrzeniające się zło w wyniku Twoich działań). Oczywiście możesz przekreślić wcześniej oznaczony Klucz – na tym polega przecież rola superbohatera – nie możesz jednak jednocześnie oznaczyć i skreślić Klucza w jednej Konfrontacji.

Historia toczy się dalej

To zależy od Ciebie. Jeżeli masz jeszcze Kostki, możesz przystąpić do kolejnej Konfrontacji, jeżeli nie – przedsięwziąć Questa w celu ich zdobycia.

Upadek

W momencie, gdy podczas Questu lub Konfrontacji niemożliwe jest skreślenie/oznaczenie wymaganej ilości Kluczy, gra się kończy, a zrujnowane miasto pogrąża w chaosie. Jeżeli kiedykolwiek zechcesz zagrać jeszcze raz, pamiętaj, aby zacząć od dokończenia Questu/Konfrontacji.

Wycofanie

Grę możesz również zakończyć samodzielnie. W każdej chwili po rozliczeniu Questa/Konfrontacji, zdecydować, że superbohater porzuca swą misję.
Historii, jaką stworzysz w TCNY oczywiście nikt nie musi poznać, jednak dla osób, które zdecydują się ją upublicznić (podając w komentarzu linka) przewiduję małą niespodziankę.