Chyba żadna fabularna gra postapokaliptyczna nie może uniknąć porównań z Neuroshimą, ale przede wszystkim z Falloutem – ikona gier postapokaliptycznych. W przypadku zapowiedzi gry AFTERBOMB jest to dodatkowo uprawnione ze względu na zapowiadany czarny humor i stylistykę retro. Z tej okazji parę słów na temat prób przenoszenia Fallouta z monitorów na stoły.
Zresztą pierwotnie, jak można przeczytać na fallout.wikia.com sam Fallout miał opierać się na mechanice GURPS, stąd pierwszy tytuł „Vault 13: A GURPS Post-Nuclear Adventure”.
Pierwsza z papierowych wersji Fallouta, to dosyć znany, dziś już oldschoolowy, Fallout PnP autorstwa Jasona Mical’a. Podręcznik główny i materiały dodatkowe do tego systemu możecie znaleźć np. na stronie
Na tej samej stronie znajdują się się również materiały do innej, nieukończonej wersji Fallouta RPG autorstwa J.E. Sawyer’a, m.in. designera Fallout: New Vegas.
Przy okazji warto wspomnieć, że dostępne są również zasady bitewniaka Fallout: Warfare.
Kolejna pozycja to Fallout d20, jedyna w tym zestawieniu falloutowa gra fabularna powstająca na licencji, jako projekt komercyjny. To właśnie jego okładka ilustruje niniejszy wpis. Warto dodać, że nad grą pracował wspomniany wyżej Jason Mical. Do wydania Fallout d20 ostatecznie nie doszło z powodów niejasności odnośnie praw do marki, ale gra została przemianowana na Exodus: Post Apocalyptic RPG i przerobiona na modłę Kapitana Ersatza. W tej formie Exodus ukazał się jako setting d20, a obecnie (choć jego wydawca chyba zamyka działalność) dostępny jest z paroma dodatkami i licznymi przygodami na mechanice 3.x OGL.
No i na koniec pozostaje Fallout najbardziej oryginalny pod względem designu, czyli gra o wdzięcznym tytule Retrocalypse, Rzecz oparta jest na systemie Old School Hack który z kolei jest hackiem Red Box Hack, który jest hackiem… 🙂 legendarnej edycji Red Box Dungeons and Dragons. Zresztą i na samego Old School Hacka warto zerknąć. A jeżeli już o tym mowa – można również zainteresować się jego prawie ukończoną shadowrun’ową przeróbką.