Skip to content

GryNarracyjne.pl – gry oparte na narracji

Klasyczne gry RPG, współczesne gry fabularne, story games, gry indie, stara szkoła, systemy autorskie i inne wynalazki

  • Dlaczego gry narracyjne?
  • Las rzeczy
  • Woje Miodomiła

Jesienne fantasy RPG

Posted on 12/28/201212/28/2012 by sil

(Wpis archiwalny z 17.02.10) Dziś będzie parę słów o „polskiej szkole grania” tym co przyjęło się określać mianem „Jesiennej gawędy”, podejściem do RPG ukształtowanej przez mimowo-portalowe (że tak to ujmę zbiorczo) almanachy, widocznej w zamieszczanych tak w tamtych pisamach jak i np. nadsyłanych na Quentina przygodach. (Przy okazji polecam konkurs na parodię Jesiennej Gawędy).

– Oczywiście, że uogólniam i generalizuję, ale mam nadzieję, że z grubsza wiadomo o co chodzi.

– Nie, nie będzie o tym, że to dysfunkcja i aberacja. Dość na ten temat napisano np. na forum Poltera. Spokojnie możecie czytać dalej.

– Będzie bowiem o tym, że to w sumie ciekawy pomysł na RPG, zwłaszcza z w miarę „współczesną” nakładką, zakładającą, że bohaterowie graczy odgrywają w takiej Opowieści role kluczowe. Jednak:

– po pierwsze, aby dobrze bawić się w takim sposobie gry jak i takim „klimacie” wszyscy uczestnicy gry muszą mieć świadomość na co się godzą i oczywiście muszą tego chcieć.

– po drugie, fajnie było by, gdyby mieli świadomość, że to nie jedyny słuszny sposób gry, ale po prostu jeden z wielu, jaki akurat na dzisiejszy wieczór wybrali. I oczywiście, że to tylko zabawa i np. taplanie się przez te kilka godzin w błocie do którego co rusz MG wrzuca graczy nijak ma się do relacji między nimi jako ludźmi.

– Mam nadzieję, że powyższe dwa podpunkty napisałem niepotrzebnie, i dla wszystkich jest to oczywiste.

– Przy próbie gry wedle sposobu proponowanego przez wymienione na początku źródła, widzę jednak dwa problemy.

– Pierwszy z nich, chyba mniej istotny dotyczy settingu. Po prostu proponowany mrrok, błoto i beznadzieja czasem nie bardzo pasuje do opisu świata w którym niby ma dziać się Opowieść. To jednak problem głównie dla settingowych maniaków, którym trudno jest zaakceptować mniejsze lub większe odejście pro publico bono od tego co nakreślone w podręcznikach.

– Mimo to, fajnie by było, gdyby setting sam z siebie możliwie jak najlepiej – jak to się teraz mówi – wspierał taki sposób gry, a najlepiej aby był mu całkowicie w swej konstrukcji podporządkowany.

– Drugi problem jest moim zdaniem poważniejszy. Otóż zwykle system, zbiór reguł, gry jest absolutnie rozbieżny z omawianym sposobem gry, prowadzeniem, konstrukcją przygody.

– Zwróćcie uwagę, że scenariusze z tego nurtu prawie zawsze pozbawione są wszelkich statystyk, wzmianek o testach itd.

– Taki sposób gry prowadzi więc do:

– tzw. „storytelingu” czyli rozgrywania wszystkiego poprzez narrację. Co w sumie też jest jakimś pomysłem, aczkolwiek pozbawia uczestników gry zaskoczenia związanego z elementem losowym (a wgm. to frajda także dla MG), a przy tym kładzie cholernie dużą odpowiedzialność na barki MG.

– czy też naginania „bazowej” mechaniki, czyli wszelkich „tajnych modyfikatorów MG” czy ogólnie jechania praktycznie cały czas na „złotej zasadzie”. W sumie od storytelingu różni się to tym, że gracze mogą mieć jakąś tam iluzję wpływu losu czy współczynników postaci na sytuację.

– Z tym, że skoro zakładamy, że wszyscy mają świadomość w jaki rodzaj gry grają, o tej iluzji nie może być mowy, co czyni takie „stosowanie” mechaniki całkowicie bez sensu.

– Napisałem, że „klasyczna” mechanika est rozbieżna z takim stylem gry. Pewnie można by stwierdzić nawet, że często jest sprzeczna, pozostańmy jednak przy rozbieżności

– Gdyż po prostu nie jest przystosowana do takiego stylu gry, została przygotowana do rozwiązywania innego rodzaju „problemów” niż te które pojawiają się podczas takiej gry. Skupia się na elementach nieistotnych z takiego punktu widzenia, dlatego – jeżeli już stosowana – zostaje w tych miejscach „uproszczona” przez uczestników gry.

– Gry indie pokazują, że można tworzyć mechaniki sprofilowane do poszczególnych rodzajów gry. Tylko tyle i aż tyle.

– Myślę, że fajnie by było gdyby powstała też taka pomagająca w rozegraniu tych wszystkich klimatycznych historii, skupiającej się tylko na tym co w tych przygodach i takim sposobie gry najważniejsze.

– Tyle, że jak na razie te w miarę pasujące idą w stronę współtworzenia historii przez graczy.

Tweet

Inne teksty, które mogą Cię zainteresować:

  • Rozkminiając SouldinXa
  • Las rzeczy
  • We were on the edge of – tripogierka
  • Finałowa publikacja 200 Word Rpg Challenge 2016
  • E-Woje Miodomiła za ile uważasz
Posted in ArchiwalneTagged darkfantasy, gamedesign, Jesienna Gawęda, konwencja

Zobacz wpisy

Previous PostKB#8: Marzy mi się… reset i odnerdzenie
Next PostRuch Oporu Ziemia – szkic gry narracyjnej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Lubisz to?

Facebook Pagelike Widget

Chmura tagów

AFTERBOMB autorki AZ blogosfera crowdfunding Cyfrografia darkfantasy DDGF Dungeons&Dragons e-magazyn e-rozmówki eksperymenty fantasy Galmadrin Game Chef gamedesign generatory Gramel horror inicjatywy inspiracje Karnawał Blogowy konkurs konkursy Księga Przygód Kuźnia Gier lightfantasy minigry minirecenzje Neuroshima Portal postapokalipsa publicystyka Rebel Times retro RNI rynek różności scenariusze story-games storygierki szkice tłumaczenia zapowiedzi Zew Cthulhu

Kategorie

A-Z różności Archiwalne Bez kategorii ChWTG! Do pobrania do pobrania EN do pobrania PL e-magazyny e-rozmówki Inicjatywy Moje projekty nieaktualne One page Organizacyjnie podsumowania Teksty Tłumaczenia weź udział Wieści Za miedzą

Komentarze

  • Beamhit o SouldinX – minigierka z okazji RNI4
  • Devisto o Metaloksiężnik – szybki szkic
  • nakedfemalegiant o Metaloksiężnik – szybki szkic
  • Seji o Crowdfunding: Klejnot w diademie i zwój zmierzchu magii
  • Skavenloft o Crowdfunding: Klejnot w diademie i zwój zmierzchu magii

O stronie

GryNarracyjne.pl to blog poświęcony narracyjnym grom towarzyskim. Znajdziecie tu materiały, publicystykę i informacje dotyczące zarówno mniej lub bardziej klasycznych gier fabularnych (RPG), jak i tzw. gier indie czy story games. Co dalej, więcej - czas pokaże. Więcej >.
Powered by Headline WordPress Theme