GryNarracyjne.pl – gry oparte na narracji

Klasyczne gry RPG, współczesne gry fabularne, story games, gry indie, stara szkoła, systemy autorskie i inne wynalazki

Przetrwaliście Zagładę – rpg poem w stylu przygodówek point&click

„Przetrwaliście Zagładę” to minigierka autorstwa Darkena, napisana na Nibykonkursowej fali. Niespełna 5k znaków wpisu na blogu, przed którym z uznaniem chylę swój kudłaty łeb.

Wyraźną inspiracją „Przetrwaliście Zagładę”, o której zresztą pisze sam autor, są Parsely Games. Z tą różnicą, że zamiast zabawy w emulację czysto tekstowych przygodówek, w „Przetrwaliście Zagładę” mamy do czynienia z multiplayer’ową przygodówką point&click. Z tych „indie” :)

Parę lokacji, parę przedmiotów, ich ograniczone, konkretnie wskazane, zastosowanie. Jednocześnie miejsce na opisy, czy ogólnie prowadzenie (w ograniczonym założeniami zakresie) prowadzącego i sporo miejsca na roleplejowanie. „Przetrwaliście Zagładę” mocno stawia na interakcje między postaciami. Wart wzmianki jest również świetnie rozpisane na wszystkich graczy, wplecione w grę, dookreślanie „settingu”.

Gra bardzo mocno kojarzy mi się z Mustangiem. Przedmioty powiązane z rolami postaci i sama fabuła ma powiedzmy „mityczny” rys.Ten klimat to jeszcze jeden plus gry. „Przetrwaliście Zagładę” to oryginalne – w ramach gier narracyjnych – podejście do tematyki postapokaliptycznej.

„Przetrwaliście Zagładę” jest w gruncie rzeczy scenariuszogrą – groscenariuszem, na moje oko słabo powtarzalnym. Sama fabuła nie jest przy tym zbyt rozbudowana (z pół godziny gry?), tworzy jednak zgrabnie kompletną całość. Bawiąc się w szkoły i szufladki, można by „Przetrwaliście Zagładę” określić jako rpg poem.

Fascynujące, że wciąż można w kategoriach story/role/whatever-playing game wymyśleć coś nowego. Z drugiej strony, dopiero gdy ktoś to zrobi, takie rozwiązanie wydaje się oczywiste. Ciekawe, że sam we wczesnej młodości bawiłem się w takiego rodzaju protorpg, inspirowane właśnie grami przygodowymi.

„Przetrwaliście Zagładę”, to gra, z którą zdecydowanie warto się zapoznać. Tylko, że wtedy już raczej w nią nie zagracie.

Z tagami: , , , ,

7 komentarzy

  1. Rpgpoem, oryginalne, mityczne itp. Nie wydaje sie Tobie ze za duzo rozpisujesz sie nad pomyslem Darkena, ktory to napisal „gre w kiblu na kolanie” jak to okreslil inny dizajner RP?

  2. Poem, bo z różnych szufladek najbardziej pasuje, właśnie do tej.
    Mityczne, a konkretnie jak napisałem, „powiedzmy ‚mityczne'”, to najlepsze jakie przyszło mi do głowy określenie pozadosłownych znaczeń przedmiotów (a za tym roli graczy), miejsc i innych elementów.
    Oryginalne – wedle mojej wiedzy, na pewno. Nie kojarzę niczego podobnego.

    Jasne, cała ta gierka to właśnie pomysł. BTW pisany „u Lucka na kanapie” :). Ale moim zdaniem pomysł świetny. Dla mnie warty poświęcenia mu tych paru zdań, niż. np. kolejnemu wytworowi solidnego erpegowego rzemiosła, które właśnie wydało Znane Wydawnictwo albo napisał Znany Autor.

    • Dzięki Sil za zwrócenie uwagi na moją grę. Spisałem ją w stosunkowo krótkim czasie (4 godziny pracy nad tekstem), ale koncept formował się w mojej głowie od bodajże dwóch miesięcy. Mam nadzieje, że uda mi się poprowadzić grę podczas Lajconika – prowadzę tam 3 sesje Anima Prime, ale może uda mi się wcisnąć i PZ.

Trackbacki

  1. » O „Przetrwaliście zagładę” naked female giant

Zostaw odpowiedź